De laatste dag in het Glasriket. - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Wies en Michael - WaarBenJij.nu De laatste dag in het Glasriket. - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Wies en Michael - WaarBenJij.nu

De laatste dag in het Glasriket.

Door: Wies en Michael

Blijf op de hoogte en volg Wies en Michael

07 Augustus 2015 | Zweden, Växjö

07-08-2015 19:35 h
Vandaag was weer een super dag geweest. Mooi weer alleen in de avond een beetje regen.
Eerst zijn we naar Målerås geweest. Hier was een glasblazerij die helemaal afweek dan Kosta Moda en Orrefors. Het was een heel andere kunstvorm. Hier werkt men heel veel met mallen met dieren er in verwerkt. Dit was niet echt ons ding.
We konden het niet laten om toch nog een glaswerkstuk te kopen. We hebben daar geluncht voor 95 Zweede kronen (dit is iets meer als € 10,00) frites met schnitzel, onbeperkt salade bar, koffie en 1 fles fris. Hierna zijn we weer naar Kosta Moda gegaan.

In Kosta Moda gingen we de fout in. We gingen weer kijken in de winkels. En je raad het al…….weer een mooi glaswerkstuk gekocht. Ik zeg tegen: “Waar gaan we dit allemaal doen?”. Zij: “Dan schuiven de Mickey’s toch op?” Dat gaan we dus niet doen. We gaan de vitrine kast gebruiken die bij de deur staat. Probleem opgelost. Wat een luxe probleem. Waar je toch druk over maakt tijdens je vakantie. De achterbank van mijn auto ligt nu vol met glaswerk. Uiteraard verstopt onder schoenen, jassen en een deken er over heen. Ik heb vandaag de landweggetjes gemeden, bang dat het glaswerk sneuvelt. En daarna zijn we gaan glasblazen. Wat een leuke ervaring. Je mag niet alles doen maar wel veel. Je werd ondersteund door 2 medewerkers. Ik heb een soort schaaltje/vaas gemaakt en Wies had een bord gemaakt. Wies en ik hadden beide afwijkende vormen gemaakt. De medewerkers hadden zo iets nog nooit meegemaakt dat men afwijkende producten wilden maken. Ze zeiden ook dat wij de kunstenaars waren en zij de handen. Heel mooi om mee te maken hoe men van een bolletje vloeibaar glas een bord of schaal/vaas te maken. Bij mij moest er een aparte tool worden gehaald. Een soort kegel met een pijp eraan waarin ik moest blazen in de vloeibare bol. Van wies werd dezelfde handelingen gedaan tot aan de vorm van een schaal en toen ging de medewerker hem heel snel rond draaien. Langzaam nam de schaal-vorm de vorm aan van een bord. Ja, nogmaals wat een leuke ervaring om iets zien te groeien tot wat je voor ogen had.

  • 08 Augustus 2015 - 12:36

    Angele Hochstenbach:

    Hoi vakantie gangers .Ik las de eerste regels en moest lachen .Ik zei tegen Ger dat wordt een nieuwe kast hahaha voor de glas aankopen uit te stallen .En toen ik verder las de oplossing van Wies moest ik nog harder lachen .Ik kon me jou gezicht voorstellen neeeeeeee dat gebeurt niet .Geweldig zijn jullie wat een lol samen .Ik lees iedere dag het verslag met plezier .Ik heb ooit op tv gezien hoe het werkt het glas blazen mooi om te zien .Ik ben echt benieuwd naar wat jullie gemaakt hebben .Ik wens jullie een prettige voort zetting van jullie reis .En geniet van de omgeving xxx groetjes

  • 08 Augustus 2015 - 17:01

    Klara:

    Geweldig, wat leuk. Wat een ervaringen!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wies en Michael

Onze reisverslagen naar diverse plaatsen en landen.

Actief sinds 09 Aug. 2010
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 21149

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Zweden

27 Juli 2013 - 18 Augustus 2013

The Western Experiences

11 Augustus 2010 - 01 September 2010

De gordel van smaragd.

Landen bezocht: