Dag 1 GGlasriket Kosta Moda - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Wies en Michael - WaarBenJij.nu Dag 1 GGlasriket Kosta Moda - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Wies en Michael - WaarBenJij.nu

Dag 1 GGlasriket Kosta Moda

Door: Wies en Michael

Blijf op de hoogte en volg Wies en Michael

06 Augustus 2015 | Zweden, Växjö

06-08-2015 19:51 h
Vanmorgen eerst ontbeten. Het was een goed ontbijt maar de scramble eggs waren slecht. Volgens mij kwam dit uit een pakje.
Na het ontbijt zijn we richting Kosta Boda maar onderweg kwamen we er achter dat we eigenlijk naar Ossefore. Echter niets te vinden van een adres of zo. Dan maar gewoon Ossefore in de navigatie ingevoerd en kijken waar we terecht komen. Eerst een gewone weg en toen via een klein weggetje van gravel. Midden door het bos en warempel daar wonen ook nog mensen.
Uit eindelijk via omwegen toch bij de fabriek Ossefore gekomen. Wat blijkt, is de al 2 jaar geleden verhuist naar Kosta Moda (daar waar we in eerste instantie heen wilden gaan). Wat nog over was, was de winkel. Daar voor verder info gevraagd en natuurlijk wat glaswerk gekocht, “On sale” natuurlijk.
Toen maar op weg naar Kosta Moda. Daar aangekomen eerst naar de glasblazerij gegaan om te kijken hoe men hier produktie maakt. Uit eindelijk toch maar een rondleiding gedaan met een gids samen met een echtpaar uit Australie en een Duitse mam met drie kinderen.
Als men alles in lijn maakt en gebruikt maakt van mallen dan komt men uit op ongeveer 19 objecten per uur. Verder had je nog een lijn daar wordt alles met de hand gevormd. Men maakt hier gebruik van een dik stuk oude natte krant en nat hout en nog enkele andere gereedschappen. De produktie draait 8 h per dag 365 dagen per jaar. En ‘s avonds wordt het silicium met een geheim recept in de oven gegooid om vloeibaar te worden. Het zand is niet afkomstig uit Zweden maar uit België. Het zand uit Zweden heeft te veel ijzer in het zand. Hierdoor wordt het glas groenig. Men wilt helder glas hebben en als het gekleurd moet worden dan wordt dit in het arbeidsproces gedaan. Om helder glas te kunnen krijgen haalt men het zand uit België.
En ja, 2 winkels met glaswerk van Ossefore en Kosta Moda. Het glaswerk van Ossefore is heel klassiek en weinig franjes. Het glaswerk van Kosta Moda daarentegen is kleurrijk en creatiever van aard. Dus we hebben daar ook weer glaswerk gekocht. Gelukkig dat we met de auto zijn, want als we met het vliegtuig waren geweest dan hadden we dit nooit kunnen doen. Vanaf de 16de is de collectie te bewonderen bij ons thuis. We wilden vandaag nog een workshop glasblazen doen maar het was vol geboekt. Yes, we gaan morgen een workshop van 20 minuten doen.
Daarna zijn we koffie gaan drinken in de glazen bar. De bar is helemaal gemaakt van ijzer en glas. De barkrukken zijn ook gemaakt van ijzer en glas. Eigen bijna alles is van glas ook de balustrade, gedeelte van de vloer en de licht punten. Het was een genot om te kijken en te chillen met een kop koffie in een plek waar 90% gemaakt is van glas.
Vandaag was een heel leuke dag maar wel vermoeiend. Na onze diner in Växjö zijn we naar het hotel gegaan om een pintje te drinken. Tevens ben ik aan het proberen om mijn netbook te koppelen aan de wifi, echter dit gaat niet zo goed.

• 07 Augustus 2015 - 00:04

Joshua Keesmekers:

Ik vind het fijn om te lezen dat het zo goed is gegaan vandaag ik had de bar gezien toen ik met jullie heb gefacetimed dus morgen een cursus glasblazen

• 07 Augustus 2015 - 13:47

Angele Hochstenbach:

Zo zie je maar dat het toch nog goed is gekomen .Ben benieuwd wat jullie nieuwe aanwinst is .En de foto's van de bar en de omgeving .Wens jullie een fijne dag en workshop xxx groetjes