Rondje Orsajön en Silajn meer. - Reisverslag uit Orsa, Zweden van Wies en Michael - WaarBenJij.nu Rondje Orsajön en Silajn meer. - Reisverslag uit Orsa, Zweden van Wies en Michael - WaarBenJij.nu

Rondje Orsajön en Silajn meer.

Door: Wies en Michael

Blijf op de hoogte en volg Wies en Michael

26 Augustus 2024 | Zweden, Orsa

Vandaag hebben we een tour gemaakt langs het Orsajön en Siljan meer.

De eerste stop was in Nusnäs.

Hier zijn ligt de werkplaats van de beroemde Dalahäst (in Nederlands Dalarnapaardje).

Het is geen fabriek maar een werkplaats met diverse houtverwerkende machines. En schilders die de paardjes, kippen (Dalatupp) en varkens (Dalagris) beschilderen. Het is altijd leuk om door de werkplaats te lopen en zien hoe met de hand, zonder mallen, gezaagd wordt op de lintzaag. En natuurlijk ook heel leuk om in de shop rond te lopen.

De varken is volgens mij nieuw. Toen we daar waren met Joshua, in 2018, bestonden die nog niet.

De tweede stop was in Tallberg.

Een stadje met heel veel hotels en een hele kleine haven van ongeveer 20 boten. Voor de rest was er niet te veel te beleven. We hebben in de haven een kopje koffie gedronken. Een thermoskan met heet water en oploskoffie. En natuurlijk een koekje erbij.

De derde stop was in Leksand.

We hebben eerst gelucht en daarna wat rond gelopen.

Daarna zijn we naar de Leksands knäckerbröd fabriek gegaan. Maar er waren geen rondleidingen meer. De shop ligt er een stuk vandaan. We hebben daar een ronde (diameter ongeveer 30 cm) en een driehoek (met blik) knäckerbröd gekocht.

De vierde stop was Mora.

Het probleem in Mora is dat men daar aan de weg werken. Daar doorwaren er veel omleidingen. De parkeerplaats waar we de allereerste hebben geparkeerd, hebben we nu ook gepakt. De parkeerticket moet je met contant geld betalen aan de parkeerautomaat. Onze Nederlandse bankpassen pakte hij niet. Er waren Nederlands toeristen (niet wij maar een ouder koppel) Die wisten dat niet en ze hadden geen cash geld. Toen hebben wij, zoals het goede Samaritanen beaamt, hun 10 kronen (= € 1,00) gegeven om te kunnen parkeren.

Hier wilde we het grootste Dalarnapaard bekijken. Nou hij was groot, 3,70 m hoog.

Op de terug weg nog langs een bakkerij gelopen om 2 gebakjes om dit bij de fika te eten in ons kleine huisje.

Terug in het kleine huisje alles gereedmaken voor vertrek morgenvroeg. En het avondeten nuttigen (brood met knakworst of overgebleven spaghetti saus van gisteren). Ja jullie lezen het goed. Ik eet brood voor avondeten. We hebben vanmiddag een warme lunch gehad, hier krijg je een buffet voor € 12,50 met een ruim assortiment (vlees/kip/vis) en uiteraard gratis koffie/thee of water/water met een smaakje.

Vandaag was een leuke dag, de wegen waren goed en de uitzichten prachtig. Wederom weer met de feite op onze neus gedrukt, dat onze Nederlandse bankpas niet overal werkt.

• 26 Augustus 2024 - 19:56

Ma En Pa.:

Gewoon leuk doorgaan.[e-1f44d]

• 26 Augustus 2024 - 21:43

Riekie:

Mooie belevenissen maken jullie mee

• 27 Augustus 2024 - 15:14

Angele :

Ik heb ooit op tv gezien hoe het paardje e andere figuren werden gemaakt

Nog echt handwerk leuk aan denken

en gelukkig goeie wegen

Maar goed dat jullie case bij jullie hadden zo zie je maar

fijne avond voor straks grxx