Funäsgondolen in Funäsdalen - Reisverslag uit Funäsdalen, Zweden van Wies en Michael - WaarBenJij.nu Funäsgondolen in Funäsdalen - Reisverslag uit Funäsdalen, Zweden van Wies en Michael - WaarBenJij.nu

Funäsgondolen in Funäsdalen

Door: Wies en Michael

Blijf op de hoogte en volg Wies en Michael

23 Augustus 2024 | Zweden, Funäsdalen

Na het ontbijt hebben we een rit voor de boeg van ongeveer 1 h en 40 minuten. Het is 106 km waarvan 44 km gravel was. Het grijze gravel is grover dan het rode gravel. Laat net weer deze weg bestaan uit grijze graven. Maar dit was een zware weg. Veel bochten en veel heuvels waar je niet zag wat aan de andere kant kwam aan rijden. Vergde veel concentratie.

In Funäsdalen aangekomen de auto geparkeerd, bergschoenen aan gedaan en de rugzak met de lunch omgedaan en op weg naar de gondels om de berg op te gaan. Dit is een ski gebied daarom is er de gondel en stoeltjes liften.

Boven aan gekomen eerst een lunch gedaan met een prachtig uitzicht. En na de lunch een stukje gelopen. We wilden een route lopen van 3 km maar zoals in Zweden was dit niet goed aangegeven.

De paden bestonden uit rock stenen water en veel steile hellingen. Dit vergde veel concentratie van mij en Wies. Het tempo lag ook laag omdat je gewoon niet snel kon lopen. We hebben maar ongeveer 2,2 km gelopen omdat de route niet goed was aangegeven.

Toen we bij het einde kwamen zagen we pas dat wij verkeerd zijn begonnen. De pijlen waren onduidelijk en de markering stond verkeerd. Met gondel zijn we naar benden gegaan om terug te gaan naar het appartement.

Ik had geen zin om weer die grijze gravel weg te rijden en heb via de wegenkaart een route gezocht waarbij we de grijze gravel wegen konden vermijden. Wat schets mijn verbazing, de route die ik had uitgezocht was langer maar de tijd was hetzelfde.

Wat heeft mij dit geleerd, eerst op de wegenkaart controleren welke wegen we moeten rijden en dan een route uitstippelen. Liever iets langer rijden of kilometers maken, dan over de grijze gravel te rijden.

Onderweg hebben we diverse rendieren gezien op de weg. Dan stop je alarm lichten aan en wacht tot ze weg gaan. Laten we zeggen zij bepalen en scenario, dus wachten tot zij weg gaan. Of als ze helemaal aan de andere kant van de rijbaan staan, dan heel langzaam langs rijden en groeten (ha, ha, ha).

Als je toetert dan kijken ze je aan met een blik van: “Wat moet je, ff rustig aan.” En dan hopen dat ze opzij gaan.

Het diner bestaat uit bami soep en garnaaltjes. En dan gaan we de tassen inpakken en douche. Zodat we morgen snel de auto kunnen inpakken en het appartement kunnen poetsen. Want m 11:00 h moeten we de sleutel inleveren.

Vandaag was en mooie dag. De wandel route en de uitzichten waren mooi, het zien van de rendieren langs en op de weg, maakt de slechte wegen heen doen vergeten.

• 23 Augustus 2024 - 20:09

Joshua Keesmekers:

Nou het doet me goed ,dat jullie zoon fijne vakantie hebben. En de dieren zorgen wel dat jullie relaxen jullie zijn op vakantie niet waar. Have fun in Zweden. Groetjes Joshua

• 23 Augustus 2024 - 20:14

Ma En Pa.:

Leuk ga zo door dit maak je niet elke dag mee maar doe alles voorzichtig.

• 24 Augustus 2024 - 07:48

Angele :

Wat was het weer een mooie bijzondere dag voor jullie

ik vindt het knap mich dat je zo de moeite doet om

toch samen de wandelingen te doen

en dan de mooie ervaringen op doen zoals de rendieren

plus ik vindt het goed dat zei bepalen

en dat wij mensen in hun tempo moeten gaan

en niet anders om

ik wens jullie weer een mooie dag toe xxx

• 24 Augustus 2024 - 16:35

Riekie :

Wouw wat een prachtige omgeving