Een stads wandeling in Oslo. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Wies en Michael - WaarBenJij.nu Een stads wandeling in Oslo. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Wies en Michael - WaarBenJij.nu

Een stads wandeling in Oslo.

Door: Wies en Michael

Blijf op de hoogte en volg Wies en Michael

20 Augustus 2024 | Noorwegen, Oslo

De zee reis is goed verlopen. Niet ziek geweest desondanks een wat ruwe zee. Gelukkig niets van gevoeld.

Om 09:30 h mochten we naar de auto. Daar alles weer goed sorteert en comfortabel gemaakt tin de auto. Want de poort ging pas rond 10:15 h open. Maar dan moeten er eerst nog vrachtwagens, campers motoren en de auto’s eruit. Waarom we zo vroeg in de auto zaten was voor het feit dat er maar 1 lift beschikbaar was voor onze uitgang naar het auto-dek. We waren het 2de koppel die stonden te wachten. Bij de vorige reizen met de cruise schip was het een gegeven moment dringen om in de lift te komen. Dus ik dacht laten we op tijd gaan dan hebben we daar geen last van.

Verder zie mensen hun auto zoeken. Dit komt omdat ze van uit de auto-dek niet een foto hebben gemaakt van de uitgang. Ik had dat wel gedaan dus een piece of cake.

Bij de douane werden we niet gecontroleerd. We konden zo doorrijden naar het hotel. En toen een parkeerplaats zoeken. Toen maar illegaal de auto geparkeerd en naar het hotel gelopen. Om 10:45 konden we al inchecken, dat was geen probleem. En toen gevraagd naar een parkeer garage. Hij wees eentje aan op 100 m lopen. Dit was een bewaakte parkeergarage. Je komt binnen zet je auto neer en gaat naar buiten. Als je wilt vertrekken dat moet je bij de automaat je kenteken ingeven en betalen. Tevens kregen wij van het hotel een kortingskaar voor de parkeergarage.

Nadat we ons hadden geïnstalleerd zijn we Oslo begonnen met een tour.

Eerst een lunch gedaan. Die bestond uit een reindeer pei, voor mij. En voor Wies een goed gevulde vissoep. Ik heb nog een lokale gebrouwde cola. Hij smaakt heerlijk. Maar de smaak was niet gelijk de normale cola die wij kennen. De smaak kan ik moeilijk omschrijven omdat ik die smaak niet ken.

Het stadshuis gezien (in de steigers) en toen we naar de haven wilden gaan kwamen langs het paleis van koning Harald V. Eerst was er een demonstratie van Extinction Rebellion. Maar deze werden gearresteerd en weg gevoerd. Ze zongen een oud Noors kinderliedje. Het gaat erom dat de koning een kopje koffie drinken en gebak kwam eten. Helaas een onbegonnen actie.

Toen moesten we allemaal een heel stuk terug en plaats maken voor iets. Mijn Noors is niet wat het moet zijn maar later bleek dat het om een defilé gingen voor de koning. Het defilé bestond uit een militair kapel en soldaten met geweren die diverse exercities deden. De militair kapel deed ook verschillende exercities. Was heel mooi om te zien. De exercities van de soldaten deed mij denken aan mijn militaire dienstplicht. In Seedorf zat ik ook in een groep die met de geweren liepen en trucjes uithaalde en dit uitvoerende tijdens feest gelegenheden.

Toen dit was afgelopen zijn we naar de haven gegaan. We hebben een rondvaart door de fjord gedaan in een oude zeilschip. Echter hij werd met een diesel motor aangedreven en de zeilen werden niet geheven.

De rondvaart was leuk maar de gids was niet goed te verstaan door de diesel en de wind. Maar goed de uitzichten waar mooi.

Vandaar zijn we terug naar het hotel gelopen. Om te kijken waar we een belegde broodje konden krijgen. Nadat we die op de kamer hebben gegeten is de rust aangebroken.

Dit was Oslo. Een mooi stad om te vertoeven. Het enige min puntje is dat het duur is. Ik schat zo’n anderhalf keer zo duur en opzichte Nederland. Gelukkig gaan we morgen naar Zweden waar de prijzen ongeveer Nederland zijn.

• 20 Augustus 2024 - 20:25

Riekie:

Fijn om te lezen dat jullie niet zeeziek zijn geworden en mooie dingen hebben meegemaakt

• 20 Augustus 2024 - 20:39

Wies:

Ik heb nergens last van Michael wel [e-1f605][e-1f602]

je voelde wel de motoren als je op de verdieping was van de winkels en restaurants zijn.

• 20 Augustus 2024 - 21:33

Djeems:

Leuk verslag! [e-1f64c][e-1f3fe]

• 21 Augustus 2024 - 10:25

Angele Hochstenbach :

Leuke belevenis en ook het eten bevalt dat is mooi meegenomen

rust lekker uit Morgen weer fris op pad veelbplezier grxx