05-08-2013 dag 10 Canyon de Chelly Monument valley - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Wies en Michael - WaarBenJij.nu 05-08-2013 dag 10 Canyon de Chelly Monument valley - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Wies en Michael - WaarBenJij.nu

05-08-2013 dag 10 Canyon de Chelly Monument valley

Door: Michael en Wies

Blijf op de hoogte en volg Wies en Michael

06 Augustus 2013 | Nederland, Sittard

“s Morgens is het al warm om 08:00 h. We gaan naat het Navajo indianen reservaat. Ze mogen geen alcohol verkopen maar wel casino’s beheren.
Je ziet veel wilde mustangs. Ze zijn heel mager, je kunt de ribben tellen. Dit komt omdat er weinig voedsel en water aanwezig is. Zo af en toe vangen de indianen een wilde mustang om te temmen.
Eerst stop is Canyon de Chelly.Het landschap is vlak en dor. Hier en daar zie je een tafelbergachtige berg. Dit is Indian country. Daniel, de bus chauffeur, heeft nu the Oakridge brothers (C&W music) op staan. Net als of we in een moderne huifkar door dit landschap rijden. Natuurlijk een stuk sneller als vroeger.
Arizona heeft 330 dagen zon, dus hier geldt de zomertijd niet. Er bestaan meerdere theorieën over de oorsprong van de naam Arizona. Drie ervan zijn:
afgeleid van arizonac, een woord dat in de taal van de Papago-Indianen "(plaats met) kleine bronnen" betekent
samentrekking van het Spaanse árida zona ("droog gebied")
afgeleid van het Azteekse woord arizuma
Na de Anastacia indianen kwamen de Hopi indianen en nu leven hier de Navajo indianen.
Een mythische verhaal over de pijlpunten is dat het diertje gemaakt wordt door hor towend. Als je dit diertje vastpakt en tegen je hart houd en bedankt, dan vind je geluk en een goede oogst.
Een wandeling gemaakt naar de Spider Rock zij dankt haar naam aan oma spin (Grandmother) zij is 240 meter hoog. Oma spin is er om je te leren weven en met je weefsel de sterren te vangen.

Monument Valley was vroeger een zee. Dus dit is niet ontstaan door erosie maar lag in de zee. We hebben een rond rit gemaakt met een pick up truck met 12 man achter op. We zijn verschillende monumenten langs gegaan, zoals de elephant, de submarine, the three sisters enz. Je moet wel je fantasie gebruiken om het te kunnen herkennen. Ook nog in een originele Hoghan geweest dit is een soort tempeltje. Het was een zeer leuke off road trip met veel stof en kuilen. Een zeer bumpy ride.
Hier zijn vele films opgenomen zoals de Lone ranger, back to the future 3, a million ways to die in the dessert, the Marlboro man, Forrost Gump (wanneer hij door de dessert rent) en nog veel meer.
Wij zijn vandaag in drie Staten geweest, Colorado, Arizona, Utah en weer terug naar Arizona waar wij vannacht blijven slapen in het reservaat. Morgen mogen we uit slapen, de bus vertrek pas om negen uur.

• 06 Augustus 2013 - 08:20

Klara:

Nou uitslapen hebben jullie ook wel verdiend. Groeten, Klara

• 06 Augustus 2013 - 09:09

Joshua Keesmekers:

De foto's van mam ga ik checken op Facebook jullie hebben een drukke dag gehad niet waar

• 06 Augustus 2013 - 09:34

Riekie:

drukke dag hebben jullie gehad zus.
    Gisteren is Debby getrouwd voor de wet, zaterdag is de grote party. Maurice vond de jurk van Debby mooi, iedereen natuurlijk die aanwezig was gisteren.
    Was wel een emotionele dag, mijn dochter getrouwd.

• 06 Augustus 2013 - 09:54

ANGELE HOCHSTENBACH-SWEELSSEN:

Na zoveel indrukken op te doen is het fijn dat jullie een beetje mogen uit slapen.En dan weer fris op naar het volgende avontuur .Veel plezier en geniet er van xxx groetjes

• 07 Augustus 2013 - 22:07

Paul: