04-08-2013 dag 9 Dead horse point Mesa Verde - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Wies en Michael - WaarBenJij.nu 04-08-2013 dag 9 Dead horse point Mesa Verde - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Wies en Michael - WaarBenJij.nu

04-08-2013 dag 9 Dead horse point Mesa Verde

Door: Michael en Wies

Blijf op de hoogte en volg Wies en Michael

05 Augustus 2013 | Nederland, Sittard

Het hotelkamer was goed. Alleen het ontbijt is niet wat wij gewend zijn. Geen boterham beleg. Alleen zoet, toast en wafel. Natuurlijk koffie of thee (free refill).
Dead horse point is in een bocht in de Colorado river. Hier heb je een mooi view over de verschillende lagen die in de loop der jaren zijn ontstaan. We zitten nu op 600 m hoogte. Waarom wordt dit Dead horse point genoemd? Nou, dat zal ik eens vertellen. Aan weerszijde van het plateau is meteen een afgrond. Je hoeft dus alleen een rechte hek van de ene kant naar de andere kant maken en de wilde paarden kunnen nergens meer heen. Zo ontstaat een natuurlijke coraal. De zieke paarden werden achter gelaten. Zij konden dus nergens heen en stierven van uitdroging. De lagen zijn wel miljoenen jaren oud. Als je naar beneden kijkt zie je ook een vorm van een paard. Duurt even voordat je hem heb gevonden.
Hierna zijn we op weg naar Colorado. Het landschap veranderd tijdens de reis. Alles wordt vlakker. De omgeving vanuit het hotel naar DH point verandert van heuvels met heel veel bomen naar een plateau met droog en dor gras. Maar aangekomen bij het uitkijk punt is het uitzicht mooi en een voorproefje op de grand Canyon. Er is een serene stilte over de canyon. Je moet goed uitkijken waar je loopt. Één van onze medereizigers heeft haar enkel verstuikt toen ze viel bij het dalen van een provisorische trapje.
Vandaag is Sarah jarig, zij is 18 jaar geworden. Dit hebben we in de bus gevierd. Door te zingen en taart te eten.
Rijdend door dit landschap en Willie Nelson op mijn walkman, maakt dit plaatje helemaal kompleet. We rijden door Dove Creek, dit is de capitol of the beans. Dit is een klein hicktown.
De Mesa Verde betekent: groene tafel. Dit staat op de lijst van wereld erfgoed. De indianen hebben eerst in pit houses gewoond. Toen zijn ze overgestapt op een huisje, pueblo, en later in de grot woningen. Deze grot woningen zijn moeilijk bereikbaar. We zijn die grotwoningen gaan bekijken. Dit was toch weer een hele klim. Maar dat hebben we toch maar even gedaan. Moe, dat we waren. De zon speelt ook niet mee. Toen we boven waren regende het en was bewolkt. Net dat we naar de grotten wilden begon de zon te schijnen.
We zijn nog bij Sun view point wezen kijken. Hier had je een overzicht in een canyon met enkele grotwoningen. Om bij de woningen te komen moesten de indianen langs de bergwand omlaag en omhoog, dit deden ze met ladders of gaten in de wand.
Het was weer een bijzonder dag. Maar dat zullen we wel iedere dag zeggen. Effe de foto’s overzetten en dan wat eten bij Denny’s zijn nog niet geweest.

• 05 Augustus 2013 - 08:05

Klara:

Wat een indrukken doen jullie op!!
    Nu komen jullie geloof ik ook in de buurt waar ik kom ?
    Geniet er maar van en groeten, Klara

• 05 Augustus 2013 - 08:49

Joshua Keesmekers:

Als jullie in de "echte Canyon" zijn gaan jullie dan ook een helikopter vlug maken door de Canyon ?
    Als dat zo is foto's maken. En feliciteer Sarah met het bereiken van haar wettelijke volwassen leeftijd hi hi.

• 05 Augustus 2013 - 09:22

Angele Hochstenbach-sweelssen:

Goeiedag wat een bijzonder mooi verhaal .Zo zie je maar over de hele wereld vindt je van deze grot woningen.Ook inde buurt waar Ger en ik op vakantie gaan.Op de Canarische eilanden heb ik deze ook gezien deze worden nu nog bewoond . Geniet en veel plezier xxx groetjes