Van Malmö naar Helsingborg. - Reisverslag uit Helsingborg, Zweden van Wies en Michael - WaarBenJij.nu Van Malmö naar Helsingborg. - Reisverslag uit Helsingborg, Zweden van Wies en Michael - WaarBenJij.nu

Van Malmö naar Helsingborg.

Door: Wies en Michael

Blijf op de hoogte en volg Wies en Michael

12 Augustus 2015 | Zweden, Helsingborg

12-08-2015 21:39 h
Na het ontbijt zijn we nog Malmö in gegaan om de tijd rond te krijgen tot 14:00 h voor onze bike tour. Daar zijn ze in volle gang voor het feest dat een week duurt. Er komen kraampjes net van alles te staan, muziek podia en wederom eetkraampjes en een kermis, die verspreid is over de stad. Er komen muziekanten, stand up komediant en vrij expressie. Dus met andere woorden een mooi festival. Alleen wij zijn dan in Hamburg als het feest los gaat.

De bike tour was heel leuk. Als je met de fiets gaat dan zie je meer en vooral als de gids een heel goed verhaal heeft. Hij heeft ons geleid vanaf ongeveer het jaar 1100 tot heden. Je ziet dan hoe de stad veranderd met hun ups and downs. Vroeger was Malmö van Denemarken en toen weer van Zweden en toen weer van Denemarken en toen weer van Zweden. Zweden en Denemarken hebben zich heel lang in een staat van oorlog bevonden. Een koning heeft Denemarken heel lang buiten kunnen houden, dit had gevolgen voor de economie, hij ging berg afwaarts t.o.v. de Deense overheersing. Nu de brug is gemaakt is er weer een koppeling gemaakt met Malmö en Kopenhagen, de goede oude tijden zijn weer herrezen. De architectuur veranderd ook door de tijd. Zij kijken niet naar achteren maar vooruit. Dit betekent dat heel veel gebouwen worden afgebroken en op die plek komt dan een nieuw gebouw. Dit zal je bij ons niet zien. De oude glorie wordt niet weg gedaan maar gerestaureerd. Er is een kerk waarvan de toren 5 keer opnieuw is gebouwd omdat ze bouwkundig niet zo sterk waren in die tijd. Toen hebben ze een architect in gehuurd van het continent en bij de 6 keer was de toren sterk genoeg. Alleen door een bliksem inslag is hij verbrand. Ze hebben maar de hele kerk gesloopt en op nieuw gebouwd.
Je kunt heel goed uit de voeten met een fiets daar. Heel veel fietspaden en Malmö is een keer gekozen tot de stad met de beste fiets voorzieningen van de wereld.

Na de bike tour zijn we richting Helsingborg gereden. Aangekomen hebben we de bus gepakt naar het centrum. Dit is pas een leuk stad. De straatjes zijn gezellig en er is genoeg horeca te vinden in de kleine gezellige straatjes. We zijn een berg op gelopen waar een oud klooster lag en een uitkijktoren. Van uit dit park had je een mooi uitzicht over de stad naar de zee toe. We zijn gaan eten in een zaak, waar je aan de bar moet bestellen en ze komen dan het eten brengen. In de zaak stond een rij om te bestellen en er kwam maar geen einde aan de rij. Er kwam veel jeugd die iets te drinken bestelden met een gebakje erbij. De meisjes waren in de meerderheid die daar kwamen. Als vrijgezel had je daar een goede poel om uit te kunnen vissen LOL (Laughing Out Loud).
Terug bij het hotel hebben we bij het tankstation 2 ijsje gehaald en voor mij een blikje bier. Voor ons laatste nacht in Zweden. Het was een mooi road trip door Zweden. Misschien voor herhaling vatbaar, maar dan iets meer naar het noorden.
Morgen maken we de oversteek naar Denemarken. Dus de volgende blog komt dan uit Denemarken. Tot morgen, als we wifi hebben in het hotel.

• 13 Augustus 2015 - 08:01

Angele Hochstenbach :

Wat jammer van de regen van eergisteren .Maar een dagje niksen is ook fijn .Wat fijn die fiets route .Zo zie je maar zo gaat ieder land anders om met zijn historie .Zo is het bij ons in Sittard ook gegaan vele mooie panden tegen de vlakte .Maar gelukkig nu niet meer zo kijken ze nu voor een herbestemming dat het bewaard blijft .En niet alleen op foto of schilderijen terug is te zien .Jammer dat jullie er niet meer zijn als het feest is .Maar in Denemarken zal het vast ook gezellig en mooi zijn .Veel plezier daar xxx groetjes

• 13 Augustus 2015 - 10:03

Klara:

Interessant zo'n fietstrip. Net en stadswandeling alleen dan op de fiets. Leer je nog eens iets. Grappig om te lezen dat de stad jou toch meer aantrekt dan de rust en stilte .Groeten en veel plezier in Denemarken.

• 13 Augustus 2015 - 10:20

Joshua Keesmekers: