Van Skänninge jaarmarkt naar Växjö. - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Wies en Michael - WaarBenJij.nu Van Skänninge jaarmarkt naar Växjö. - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Wies en Michael - WaarBenJij.nu

Van Skänninge jaarmarkt naar Växjö.

Door: Michael en Wies

Blijf op de hoogte en volg Wies en Michael

05 Augustus 2015 | Zweden, Växjö

05-08-2015 07:30 h
Alweer vroeg op vandaag. Gisteren nog op het terras, bij het hotel aan de mark, gezeten om een biertje te drinken. Het terras was vol met mensen en live muziek. Je moest de drank zelf binnen halen. En daar stond dus een hele rij. Henny, zoals ze ongeduldig is, was in het Nederlands aan het mopperen. Gelukkig verstonden de mensen het niet. Ik vond dit wel amusement.
De voorbereidingen voor de jaarmarkt zijn in volle gang. Kraampjes, van de kooplui zelf, werden opgezet. Sommige waren al de kraam aan het vullen met artikelen. De hele stad is nu gevuld met kraampjes en het zal wel druk worden. Alhoewel ik het betwijfel, omdat het geregend heeft. We zullen zien.
Eerst nog ontbijten en dan over de markt lopen. Vanmiddag rond 15:00 h rijden we naar Växjö. We hebben gekeken voor een workshop glasblazen maar deze werden gegeven als we alweer onderweg zijn naar het volgende hotel. Jammer maar het geluk is dat in Växjö een 3 kunst/muziek festival is.

05-08-2015 19:00 h
De jaarmarkt zou je kunne vergelijken met de Sint Joep markt in Sittard. Veel snoepgoed en donut kraampjes. Daar de hele tijd te hebben rondgelopen zijn we geroosterde mais gaan halen bij een notenkraampje. Sprak de verkoper ons in eens aan in het Nederlands. Lache…bleek zijn ouders Nederlanders te zijn die zijn geïmmigreerd naar Zweden en hij was daar geboren. Na 3 uurtjes te hebben gewandeld zijn we donuts gaan kopen voor bij de koffie. Nadat dit was verorberd hadden alle drie een inzinking. We hebben toen een uurtje geslapen en om 15:00 h zijn we vertrokken naar Växjö.
De weg erheen was mooi. Weer langs het Vättern meer maar dan van de andere kant. Het uitzicht was beter als voorheen. Daarna afgebogen en vervolgens een 2 baanweg gereden waar je maar 110 km/h of langzamer mocht rijden. Dwars door een bosrijk gebied met vele meren langs de weg. Grote en kleine meren. Een paar keer gestopt om de omgeving te zien en wat te eten. Het was een uitgestrekt gebied waar hier en daar een paar huizen stonden. Wat wel opviel is dat er veel vracht verkeer reed. Onderweg hebben we nog een brom-mobiel gezien. Wat een gevaarlijke situatie omdat je daar 90 km/h reed en dan opeens zon brom-mobiel. Gelukkig kwamen wij die tegen in tegenovergestelde richting en hadden dus er geen last van.
Het hotel ziet er goed uit alles zit erop en eraan. Niet te klagen, zo nu iets wat eten.

05-08-2015 22:15 h
We zijn naar het centrum van Växjö gelopen. Het was ongeveer 2 km heen. Het is een gewone stad die je bij ons ook vindt. Maar dit was de eerste indruk. We gingen alleen om te eten. De voorbereidingen waren aan de gang voor het festival van kunst, muziek en eten.
Na lang zoeken en kijken kwamen we uit bij een heel klein restaurant, het over grote deel was Grieks maar ze hadden ook andere gerechten. Het waren 2 lekkere gerechten. Toen moesten we ook weer die 2 km terug lopen. Volgens mij slapen we als een roosje. Nu nog even googlen waar we morgen naar toe moeten.

• 06 Augustus 2015 - 08:33

Joshua Keesmekers:

Is wel leuk dat jullie een Nederlander als verkoper hadden bij de notenkraam. Hij was dan wel daar geboren ,jullie konden er wel mee communiceren. Het landschap daar is wel mooi.

• 06 Augustus 2015 - 11:14

Klara:

Wat leuk al die ervaringen. En dan de natuur daar, geweldig.Gr. Klara

• 06 Augustus 2015 - 11:27

Angele Hochstenbach:

Wat leuk die markt en dan als in een omgeving bent en dan op eens je eigen taal hoort .En je een beetje gewend om Engels te spreken en dan terug te spreken in het Nederlands .Ben benieuwd naar hoe en wat jullie op de kunstmarkt tegen komen .veel plezier xxx groetjes